土井 香乙里 研究室

ものつくり大学

総合機械学科

RESEARCH

研究

English

「ことば」を「文化的価値観・社会・人間の認知」の視点から包括的に考える立場で、英語と日本語を比較する研究をしてきました。研究で明らかになったことを英語教育に役立てたいと思っています。 学生の皆さんも、将来企業等で働く際、専門の技能・知識以外に英語をツールとして使用できると可能性が広がります。 授業では、語学的な習得だけではなく、異文化を知り、英語でコミュニケーションができる楽しさを知ってほしいと思います。

Publications

  • An analysis of Conversation repair by basic level non-native-speakers of English:
    From the perspective of grammar in interactions and second language acquisition. LSNZ 2019 Conference. Abstract p67 (2019)

  • Repairs in Japanese English learners’ communication:
    from the perspective of clarification and multimodality. The Bulletin of Institute of Technologists. No.9 (2019)

  • Repairs in conversation by learners of Japanese:
    from the perspective of clarification and Multimodality. 16th International Pragmatics Conference. Abstracts P508 (2019)

Presentations

  • An analysis of Conversation repair by basic level non-native-speakers of English:
    From the perspective of grammar in interactions and second language acquisition. LSNZ 2019 Conference. University of Canterbury, Christchurch, New Zealand. 2019年11月27日-29日

  • Repairs in conversation by learners of Japanese:
    from the perspective of clarification and Multimodality. 16th International Pragmatics Conference. The Hong Kong Polytechnic University. (Hong Kong) 2019年6月9日-14日

  • Repairs in Japanese English learners’ communication:
    from the perspective of clarification and multimodality. Language and Society conference 2018 (LSNZ). Victoria University of Wellington, New Zealand. 2018年11月14日-16日

Research Fund

◆ 科学研究費

  • ◆ その他研究費

  • 2008.4 - 2009.3  代表

    日本語非母語話者の第二言語習得過程~統語的・語用的見地から~
    「第3回博報 「ことばと教育」研究助成 (財団法人 博報児童教育振興会)」助成番号: 08-A-0055

  • 2007.4 - 2008.3  代表

    "An Investigation of Communication Patterns in English and Japanese and its Application to Language Education"
    2007年度特定課題研究助成金(Waseda University Grant for Special Research Projects)  課題番号 (2007K-111)

  • ●2019年度ものつくり大学教育力・研究力強化プロジェクト

  • 2019.4 - 2020.3  代表

    「学習効果向上のための専門分野学習用多言語対応e-learning教材の制作と開発

  • ●2020年度ものつくり大学教育力・研究力強化プロジェクト

  • 2020.4 - 2021.3  代表

    「コロナウィルス感染症防止に関する英語科目オンライン授業の在り方と学習効果 」